Nr. 1 expert in karpervisvakanties

Sessieverslag Hans ter Haar - karpervissen in Frankrijk op Windmill Lake - 18 t/m 25 april 2015!

Karpervisvakantie op Windmill Lake – Dag 1

Een klein maandje later volgt de 2e karpersessie van dit jaar.... voor mij…. Windmill… ik heb zin in een beetje zomer….. Donderdags tegen etenstijd arriveert Hans bij ons, na Masterchef, een hap, een slok, en nog wat budget besprekingen gaan we vroeg naar bed...morgen rond half 7 op…. we vertrekken vrijdagochtend vroeg om zo het avond rijden te vermijden. De spullen passen ook deze keer makkelijk in de station en rond 9 rijden we, na een laatste zwaai, aan onze kanjer die achter blijft, de singel af. Het weer is wisselend, en ook deze keer verliezen we ruim een uur in Parijs…. Maar alles loopt gelukkig voorspoedig en na 770 km in 9 uur draaien we rond 6 linksaf het domein van Windmill op. Het weerzien is hartelijk en de daarop volgende verhalen worden begeleid met pelfort…. donkerbruin. Na de heerlijke hamburgers speciaal zoeken we ons bed op…. En rond half 10 val ik in slaap…. Om pas weer half 9 de volgende ochtend wakker te worden. Het is grijs en het heeft net flink geregend…. Ik begin met uitpakken en mijn hengels op te tuigen.. nog even alles checken…. nieuwe batterijen…. Uitvaren….. het is 12.30 uur als alles spullen op scherp liggen…en het eerste grote wachten kan beginnen.

Karpervisvakantie op Windmill Lake – Dag 2

Het is net even voor 3 als ik een vreemde aanbeet krijg op 1 van mn middelste hengels…. De waker loopt een paar keer kort op en af…. Steur of zeelt denk ik nog….Als hij voor de 5e keer oploopt besluit ik aan te slaan…. Voel geen weerstand en draai de hengel verder binnen… maar halverwege komt er toch weer gewicht op de hengel…. En zo begint de dril, die uiteindelijk zonder veel problemen met het scheppen van de vis eindigt…. Hans zegt knappe vis… maar ik heb zo m’n twijfels…. Tot ik de vis uit het water wil tillen….. ja… knappe vis….. De cijfers 20.6 verschijnen op de digitale fox… trek daar de 1.6k van de sling af … dan hou je toch een mooie 19k over…. Mooie openingsset. Het is nu warm en zonnig en er is veel beweging op het water…. En aan de hengels…. Veel gepiep maar nog weinig wol… klein uurtje later toch weer raak op de freeline hengel (nog door Bas gebouwd) die in het hoekje onder de treur willig ligt…. Een klein spiegeltje van net geen 10k is de klos. M’n maatje is na ampele overwegingen, en het lezen van een paar dikke filosofie pillen tot het besluit gekomen om…. zijn hengels niet uit te gooien…. Rond half 6 draai ik de boel binnen en gaan we een hapje eten in het restaurant van Diaan Ramsey…. Mijn persoonlijke favo; Een kip met ballen….staat op het menu. De heren doen een poging om een wedstrijd van Manchester United,( u weet wel de ploeg van van Gaal ) te volgen…… Maar als er een speler bijna 15 minuten blijft liggen na een overtreding…. Constateren wij dat het beeld stil blijft staan…… Frans internet zullen we maar zeggen…. Voor mij een teken om terug te gaan naar mn hengels. Het blijft stil…. Rond half 10 zoek ik m’n bed op…. En net als ik bijna in slaap val krijg ik een paar piepen….. shoet….. dit gebeurd nog een keer of 4 , 5, hetgeen toch wat hoofdpijn veroorzaakt nu … en net als je stiekem hoopt geen run meer te krijgen…. Gaat om half 1 de freeline hengel onder de “terreur”-wilg echt af….. voorzichtig sla ik aan om de hengel niet te beschadigen tegen de dikke takken…… maar na een minuutje beuken schiet de vis eraf ….FM! (Fuck Me)….. Ik besluit de hengel eruit te laten en mn bed in te duiken….. Maar dat plezier duurt slecht 30 minuten als hengel nummer 2 vertrekt….. en na een korte dril onder een koude maar heldere hemel vang ik nummer 3, een 14,5 kilo wegende spiegel….ik heb ff geen animo voor een fotoshoot, gooi de vis terug laat ook deze hengel eruit en kruip m’n bed in. Rond 6 ben ik klaar voor een sanitaire stop als het ook net licht begint te worden… Ik besluit mn hengels er weer in te gooien, en terwijl ik de deur uit stap gaat de volgende hengel af…. 11k spiegel deze keer. Het schepnet de weightsling en de onthaakmat zijn licht aan elkaar gevroren…. Zodra de vis terug gegooid is ververs ik 3 hengels terwijl de zon langzaam op komt. Ik blijf nog even buiten, maar het is me toch te fris. Ik kruip nog even terug mijn bed in en sta rond 10 uur weer op….. het is stil, de volgende vis meld zich rond 12;15, en na een probleemloze dril schep ik deze keer een 13,5kilo wegend skupje. Hans besluit nu ook zn hengels op te tuigen en die na het eten in te gooien…. Samen ff peilen en markertje zetten…. We gaan straks eerst even lekker eten en zullen zien wat de avond en nacht ons gaat brengen…….

Karpervisvakantie op Windmill Lake – Dag 3

Kijkend naar de F1 genieten we van Diaans verse lasagne…. En opnieuw laat de techniek ons in de steek… deze keer is het niet het Franse internet dat het begeeft, maar de Franse auto van Max …. Tja Frans….. mijn conclusie……. het wordt pas echt wat als Ver- in een Mercedes zou -stappen…….het merk met de legendarische tagline….. follow your own Star…….een half uurtje later gaan we terug naar onze stek om de hengels uit te varen. Hans gooit z’n hengels er nu ook in, zo kunnen we wat druk zetten op de on-beviste baai. We zijn een klein uurtje bezig, met de bijbehorende hoogte en diepte punten (lijnen die in bomen blijven hangen, baitboot die de weg kwijt is …….u kent dat wel…..) Lekker op de veranda zittend genieten we van de zonsondergang…. Op dit soort avonden besef je je wat zo’n 8 uur journaal met je doet…… en even over negen gaan we naar binnen….. enkele minuten later gaat Hans z’n marker hengel af….. en na wat kunst en vliegwerk scheppen wij om 21:20 een korte maar bolle 16,5k spiegel….. Na een korte fotosessie gaat die weer terug en doen we een poging om de set weer bij de marker te leggen…. Hetgeen niet helemaal slaagt…. Na een laatste appje aan het thuisfront lees ik nog even een leuk artikel over Rainbowlake van Arjen in de feb/mrt uitgave van Spiegel (51)….. doe het licht uit…..en val in slaap……. 00:30 krijg ik een volle run… om de kans op slaapuren iets te vergroten had ik de gevoeligheid van de piepers al van 1 naar 3 terug gezet….. maar deze gaat er hoorbaar als een speer vandoor…. Luttele seconden later sta ik buiten….. de Century kromt zich licht krakend…. gevolg door het metalen tikken van de in kleur gekozen Basia…. Als de vis eenmaal voor het vlonder zwemt heb ik moeite om het beest bij de andere hengels weg te houden….. ik ga er na een aantal minuten ook maar even bij zitten….. deze heeft er zin in…. Het is fris en ik dril onder een stralende sterren hemel…. Het uiteindelijke resultaat mag er zijn…. Spiegel van 18,6k….. even wat rommelen met de zelfontspanner….. en dan kan de vis weer terug…….de hengel weer uitgevaren….. een mooi moment heeft zo zijn eind. Een klein uurtje later (02:15) gaat Hans z’n kanthengel af waarna wij een tiental minuten later een mooie 11,5k spiegel kunnen scheppen, (ik vind deze bouw wel heel mooi) die na een fotoshoot ook weer terug het weid op gaat. Eenmaal terug onder de wol val ik snel weer in slaap waar zich om 08:15 weer de freeline hengel onder de terreur-wilg meld…. Ik heb mindere maandagen gekend…. Die 4 uur smorgens op om het vliegtuig van 06:30 naar Londen (Uxbridge door insiders ook wel The Death-star genoemd) te nemen bijvoorbeeld….. we dwalen af…..na een korte dril kan ik nr 9, een 11k wegen skuppie scheppen. Tijdens de verse tonijnsalade en gezond broodjes met cola zero genieten we van de zon, filosoferend over ons nieuwe aanstaande avontuur….. ondernemen…. hoe, wat maar vooral waar…. Utrecht, Amsterdam…..criteria….. netwerk, zakelijke mogelijkheden, huurprijs kantoorruimte, concurrentie, reistijd….. en daarbij de 2 belangrijkste vragen; wat zijn de consequenties van de keuze die ik maak……. En zal deze keuze mij en degene die daardoor beïnvloed worden voldoening brengen…….karma…..? We gaan het zien….. eerst nog een paar dagen vissen…….

Karpervisvakantie op Windmill Lake – Dag 4

Voor het duo Jammerjoh & leukvissie blijft het tussen 08:15 en 22:30 verder erg stil…. althans wat het vissen betreft. We lezen intellectuele boeken zoals “Big theorie” en “het Spiegel magazine”, maar zijn genoodzaakt om na een paar uur de schaduw van het chalet op te zoeken, omdat met dit schitterende weer de BBQ factor snel stijgt……. Enig tumult ontstaat er als onze overbuurman onwel wordt en zijn 3 weekse visvakantie al na 3 dagen onderbroken ziet worden door een bezoek aan het ziekenhuis. Even vragen wij ons af waar deze ziekenbroeder zijn rijbewijs heeft gehaald, maar gelukkig komt de buurman op zn bestemming terecht….. hij moet ter observatie een paar dagen blijven….. Diaan is als tolk mee….paarlee foe fransjeh…….En zo zijn wij vanavond overgeleverd aan de kookkunsten van….Toon…… kipshaorma…… ook Toon kan natuurlijk uitstekend koken…. En nu de kat van huis is kunnen we ook ff lekker wat Deep house uit de speakers laten knallen…….. zelfs Betty Boop kan niet stil blijven zitten……..maar we kwamen om te vissen ….. en zijn genoodzaakt om deze housetent vroegtijdig en nuchter (we moeten nog varen) te verlaten. Een klein uurtje zijn we bezig met water en voer…. Nemen nog een laatste slok en zoeken ons bed op……22:30 de 1e run voor leukvissie…. En na een probleemloze dril kunnen we een 14k spiegeltje scheppen….. terwijl we de vis loslaten gaat er een hengel van jammerjoh af….. met uiteindelijk hetzelfde resultaat….Onze slaap wordt om 01:00 en 05:15 nog een keer onderbroken voor 10 en 12k wegende vissen … Ik besluit voor het slapen gaan toch nog even de hengel uit te varen…. Tot 3 keer toe wordt ik daarna uit mn remslaap gewekt door korte runs (redelijk irri kan ik je zeggen) als de hengel rond 7 even doorloopt…. heb ik even nodig om me te realiseren waar ik ben……loop ik naar buiten en sla aan…….. geen weerstand….. helemaal niets…… @#%&!..... jammerjoh….. Na toch nog 2 uurtjes te hebben geslapen sta ik op…. Het is windstil en zonnig…. De verse broodjes staan op tafel….. leukvissie is ook wakker…. We eten de broodjes en drinken wat koffie…. Rond 12:00 uur meld nr 14 zich…. En leukvissie schept een leuk vissie van 8k….. we gaan zo aan de zalmsalade en melden ons rond 19:00 uur weer aan het water….. voor een nieuwe poging……

Karpervisvakantie op Windmill Lake – Dag 5

Iets eerder dan verwacht zijn we terug…..we hebben weer genoten van het eten en de gezelligheid bij Toon en Diaan, we voeren onze -visie, -missie en voer-strategie uit en na een uurtje ligt alles weer op scherp. Zoals gewoonlijk blijft het tot 23:00 uur rustig….. 15 minuten later de 1e run voor Hans V en na een gecompliceerde dril, waar de vis zijn bijzonder belangstelling voor mijn lijnen laat blijken scheppen we een spiegeltje van 11k…. na samen het gebruikelijke ritueel voer, boot, zender, marker etc te hebben uitgevoerd…. zoeken we weer ons bed op….. 02:00 is het weer de beurt aan Hans V…. maar helaas laat de vis het halverwege de drill afweten….. net op het moment dat mijn hoofd het kussen raakt gaat mijn hengel af….. Na een korte dril beland ik voor de 2e keer vandaag in de onderwater uitstekende (natuurlijk niet als compliment bedoeld) takken van het groepje op de dijk door de dijkverzwaring veroorzaakte gekantelde en half in het water hangende bomen…. En met een droge “knap”…… breekt m’n onderlijn en eindigt dit verhaal….. met enige moeite doe ik toch het “uitvaart” ritueel……eenmaal weer heel dicht bij het hoofdkussen is het weer de beurt aan Hans V…. waar we na een klein kwartier een 12k spiegeltje scheppen…. Het is knollentijd en alles gaat nu terug zonder foto…. We krijgen 3 uurtjes rust (05:25) als Hans V weer aan de beurt is… deze keer hebben we 9 kilo op de mat….net als we deze vis loslaten gaat mijn hengel weer af…. De 14k spiegel is een schrale troost voor de nacht die we zojuist geïnvesteerd hebben….. 3 uur later mag ik de 3e vis aan mijn bevriende bomengroep verspelen…… kort samengevat kan ik u vertellen dat ze er deze keer niet lachend vanaf kwamen….. Vanaf stek4 is het tegen de dijk aan vissen nu erg moeilijk en de kans dat de vissen zich vast zwemmen, erg groot…. Als ik ruim een uur later weer een vis haak op zon 25 meter van het bomengroepje (nu met iets minder ledematen) kan ik ternauwernood voorkomen dat ook deze vis in de hen resterende takken beland…..de vissen weten het feilloos te vinden….. De ROI van deze nacht…… uitgedrukt in een filosofische redenering…… Dit moment – het ogenblijk waarop u dit leest- is de culminatie van alle momenten en keuzes die u in het verleden hebt meegemaakt…… Dit moment is zoals het is, omdat het hele universum is, zoals het is….. Als u zich tegen dit moment verzet, verzet u zich eigenlijk tegen het hele universum….. ik stel het verzetten tegen het universum nog even uit….. en duik nog even mn bed in……..

Karpervisvakantie op Windmill Lake – Dag 6

Een beetje slaap, zonder gierende sirenes, doet de mens goed. Ik had nog wel 2 hengels uitgevaren maar kreeg verder geen aanbeet…. Rond een uur of half 6 gaan we richting het huis van Toon en Diaan, even douchen en genieten van de Mihoen met verse kipsate… Tijdens deze maaltijd bespreken we hoe we mijn “vrienden” (multiple armed bandits) gaan uitschakelen….. na overleg op hoog niveau besluiten we tot een uurtje rossen, rammen, beuken, met een roeiboot en 2 zagen…. Na ruim een uur zijn mijn “vrienden” zo goed als vleugellam en kan ik m’n favoriete C-spot tegen de dijk weer met een gerust hart bevissen…. Zo zie je maar….. De juiste kennis is macht…. Maar de juiste kennissen machtiger Hans V moet morgen het tentamen voor z’n Master Filosofie voorbereiden en geeft aan vannacht niet te gaan vissen….. op deze manier kan ik mijn range wat spreiden. Als alles op scherp ligt genieten we nog even van het laatste licht en de laatste warmte, en zoeken we rond half 10 onze bedden op. Ik krijg de tijd tot 23:45 als ik een aanbeet krijg op mijn favoriete stek… een tiental minuten later steek ik het schepnet onder een 16,6k wegende spiegel, ik doe een serieuze poging de vis, met de zelfontspanner op de elektronische plaat vast te leggen en geef het dier weer zn vrijheid. Het uitvaart ritueel volgt, daarna weet ik m’n bed weer te vinden…3 uur later meld nr 21 zich en ook dit is nipt een 15k+ vis 15,2….. alle rituelen volgen tot het bed aan toe…. Iets meer dan 2 uur later is het weer raak op mijn favoriete stek ….. nou… zeg maar…. goed raak…. Van meet af aan heeft de vis flink de vaart erin…. de beetmelder laat zich zonder enige aarzeling horen… eenmaal buiten sla ik aan….. de hengel kromt zich…. de trein raast door….. als ik de slip steeds verder dichtdraai geeft de vis uiteindelijk toe…. Het beest draait zich en komt nu full speed mij kant opzwemmen….. ik heb moeite de lijn strak te houden…. Vlak voor het vlonder maakt het een bijna fatale wending naar rechts…. Langs de 3 andere hengels, waarvan ik er 1 zonder toplood vis….. zo snel als ik kan steek ik de hengel onder deze lij n door om de schade te beperken….. ik heb de lijn nauwelijks strak als de vis nu scherp naar links gaat……. En weer onder de lijn doorzwemt……. Ik anticipeer door de hengel nogmaals onder de lijn door te steken en op het uiterst linker puntje van de vlonder wat druk te zetten…. In 3 fases trek ik de slip verder dicht…… nu pas heb ik met de 3lbs hengels ...de controle…. Maar weet dat dit een knappe vis moet zijn….. 1 van de 20k vissen…… zodra de vis het toelaat zet ik de slip weer wat verder open….. Het duurt nog heel even voordat ik de vis omhoog krijg en als de vis het wateroppervlak doorbreekt zie ik dat het een grote schup is…… maar ik betwijfel of het de door mij fel begeerde 23k vis is…. Ik weet dat het gevecht in mijn voordeel is beslecht als ik uiteindelijk het schepnet eronder steek….. en de digital fox tot een uitspraak komt….. onder aftrek van….. 18,7k……. “een massieve, sterke bak” fluister ik. Na een iets serieuzere poging met de zelfontspanner…. Laat ik het dier even uitrusten in de weighsling…. Waarna het, met een paar ferme staartslagen zijn weg vervolgd….. Ben net zo kapot als gister…. Maar het voelt toch net even anders ……. Ik verzilver om 08:00 en 10:45 nog twee aanbeten van 9,5 en 10 kilo…. Maar die zijn nu bijzaak 4 hengels op scherp…. windstil, zon en 25gr….. wat wil je nog meer…….

Karpervisvakantie op Windmill Lake – Dag 7

Het blijft ook vandaag zoals gewoonlijk op een paar piepen na rustig…..Hans V volgt in de kantine een online college….. ik lig in de zon….. geniet….. en denk na…. over ….. het leven….. overwegingen, keuzes en de gevolgen van deze keuzes…… het is snel etenstijd….. op het menu…. Today my Windmill...... second most favorite..... Toon’s specialty….Duck…. (The 23k Common comes first). Een van de twee ontsnapte honden is net weer terug, als wij de spullen klaar gaan maken voor onze laatste nacht….. is de 2e ook binnen….We besluiten in totaal met 4 hengels te vissen…. op de meest productieve stekken. Even voor twaalf en drie is het raak …. Hans V schept een 9 en 13,5k vis…. Ik hoop stiekem dat het hierbij blijft……. 7 uur…… de wekker gaat….. 30 seconde later m’n pieper…… en even sta ik weer buiten met een kromme Century….. maak me zorgen over de spullen die ik nu nat en stinkend naar vis.....mee moet nemen….de vis schiet los….. probleem deels opgelost..... einde visvakantie. We drinken nog een bakkie en pakken de spullen in….. Het Windmill avontuur is voorbij……Na het afscheid van Toon en Diaan, die weer voor een fantastische week hebben gezorgd…… wordt de 780km terugreis ingezet….. uurtje verlies in Parijs en Antwerpen…. En eenmaal thuis een warm onthaal van Jeanette, Ilse, de hond en de katten….. de BBQ wordt in elkaar gezet en aangestoken….. Home sweet home….. After Action Report…. 32 runs; 26 vissen… dit is de 3e sessie waar we helaas geen 20k vis hebben kunnen strikken…… wel 6 vissen tussen de 20 en 15k…. met als top 19k 18,7k en 18,6k…. 12 vissen tussen de 15 en 10k en 8 vissen kleiner dan 10k. Hebben genoten van het rustige en mooie domein, van het weer, het eten, en van vriendschap….. zowel van m’n maatje Hans alsook van die van Toon en Diaan. De volgende morgen bespreek ik het e.e.a. met mijn ega; 5 jaar Xerox, onze nieuwe plannen, maar ook de visweek op Windmill Lake…….Overwegingen en keuzes…… Windmill….. voor mij…. naast de vriendschap….. Bekendheid met het water (misschien daardoor ook de keus voor veiligheid en voorspelbaarheid), luxe en comfort…. In het eten, de chalets aan het water en het fantastische weer…… Ik kan iedereen die dezelfde overweging maakt Windmill aanraden….. maar misschien ben ik nu net als in m’n werk…..na 5 jaar…… toe aan een complexere uitdaging….. en daardoor een ander soort genoegdoening……. 25k+ kg!
Bekijk dit betaalwaterMeld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van The Carp Specialist in uw mailbox!

Meld uzelf aan voor onze nieuwsbrief

Onze brochure

Vraag onze brochure aan en deze belandt bij u thuis op de deurmat.

Ontdek Windmill Lake

Bas

Wilt u meer informatie?

Wilt u meer informatie over dit betaalwater? Neem dan gerust contact met ons op

NL+31 344 66 48 06

Ons aanbod
9,3
Begeleiding
Met karpervissen als passie, maar zonder zeëen van tijd te hebben kies ik er heel vaak voor om te vissen op de betaalwateren van The Carp Specialist. Dit om 2 heel simpele redenen: Top service en grote keuze uit super gave bestemmingen met verschillende karakteristieken! Ieder type visser vindt er visvakanties die op het lijf geschreven zijn!
David Vandevelde
Uw professionele karperreisbureau
Ruime keuze aan betaalwateren
Al 56.507 tevreden vissers geholpen
De grootste community karpervissers

Deze karpermerken gingen u al voor!